Overlast

Stap

1

Praat met uw buren

Het is mogelijk dat uw buren niet bewust zijn van de overlast die ze veroorzaken. Met een goed gesprek kunt u een heleboel ergernis oplossen. Ga daarom altijd eerst zelf in gesprek met uw buren.

Wilt u graag in gesprek met uw buren? Maar weet u niet waar u moet beginnen? We hebben een aantal adviezen voor u.

  • maak een afspraak en neem de tijd
  • kom met duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart
  • denk zelf alvast na over een oplossing en bespreek deze
  • blijf rustig en maak duidelijke afspraken met elkaar

Stap

2

Buurtbemiddeling

Wellicht biedt tussenkomst van een onafhankelijke partij een oplossing: Buurtbemiddeling Kampen. Buurtbemiddeling kan helpen om ergernissen in een vroeg stadium bespreekbaar te maken. Hopelijk worden grote conflicten daarmee voorkomen. Liep de situatie inmiddels uit de hand en is er inmiddels sprake van een burenruzie? Ook dan kan Buurtbemiddeling bemiddelen.

Bemiddelaars

Buurtbemiddeling werkt met vrijwillige, goed getrainde bemiddelaars, die zich graag inzetten voor alle inwoners van de gemeente Kampen. De bemiddelaars zijn sterk in het begeleiden van gesprekken en zijn ervaren met groepsprocessen en conflicten. We kunnen als Buurtbemiddeling niet alle problemen volledig oplossen, maar we kunnen wel helpen om de onderlinge verstandhouding te verbeteren. Je kunt van ons op aan: we zijn altijd onpartijdig, neutraal en houden alle informatie vertrouwelijk.

Buurtbemiddeling in een paar stappen

Buurtbemiddelaars zijn goed bereikbaar voor vragen en denken graag met u mee. De buurtbemiddelaars werken altijd in tweetallen en zijn onpartijdig. Elke bemiddeling is anders, maar in grote lijnen verloopt de inzet van Buurtbemiddeling als volgt:

  • U kunt contact met ons opnemen met uw vraag. Het kan ook zijn dat één van uw buren contact met ons opneemt.
  • Als uw situatie met buurtbemiddeling verbeterd kan worden, maken we een afspraak met u en twee van onze bemiddelaars.
  • Deze twee bemiddelaars nemen vervolgens contact op met de betrokken buren om ook met hen een gesprek te voeren.
  • Het enige dat verwacht wordt, is dat betrokkenen bereid zijn om mee te werken aan een voor beiden acceptabele oplossing.
  • Meestal volgt een gezamenlijk overleg met alle partijen op een neutrale plek. Vaak is één gesprek al voldoende. Soms volgt er waar nodig een tweede gesprek.
  • Als de kwestie voor beide partijen voldoende is opgelost, beëindigen we de bemiddeling.
  • Zes weken nadat de bemiddeling is afgerond, nemen we nog een keer contact op met de betrokken partijen voor een kort individueel gesprek.

Buurtbemiddeling is een landelijk initiatief. Het inschakelen van Buurtbemiddeling is voor alle inwoners van gemeente Kampen gratis.

Contact

Heeft u een vraag? Of wilt u uw situatie met ons bespreken, neem dan gerust contact met ons op, we denken graag met u mee.

Buurtbemiddeling Kampen
Telefoon: 038 456 97 00                        
Website: https://www.wijz.nu/diensten/buurtbemiddeling
E-mail: buurtbemiddelingwijznu

Stap

3

Overlastformulier

Ook in IJsselmuiden komt het voor dat mensen overlast van elkaar ondervinden. Natuurlijk probeert u dit eerst zelf onderling op te lossen maar als dat niet (meer) lukt, helpen wij graag en adviseren hoe u hierbij kunt handelen.

Wilt u overlastproblemen met ons bespreken? Vul dan het overlastformulier op Mijn Beter Wonen in. In de brochure leest u meer over informatie over de overlastprocedure.

Stap

4

Wanneer kan Beter Wonen bij overlast geen actie ondernemen?

Beter Wonen heeft geen recht om te reageren in openbaar gebied, bijvoorbeeld bij parkeeroverlast of hangjongeren. Ook als de veroorzaker geen huurder is van Beter Wonen kunnen we geen actie ondernemen. Veel gemeenten hebben hiervoor een meldpunt. De gemeente Kampen heeft een meldpunt Overlast waar u terecht kunt met uw overlastproblemen.

Overlast melden?

Log in om om overlast te melden via onderstaand formulier.

Overlast melden
Downloads
Brochure Overlast
Lees ook
Buurtbemiddeling Hennep Woonfraude Contact met Beter Wonen